14 March 2010

Perjalanan Penyucian Jiwa ~Part 4

Day 6-12

aku rangkumkan sekali hari2 ini yerr...
bukn aper...hari ke 3 aku berada di bumi Mekah..
aku keuzuran...
uwaaaaaa....sgt sedih dan pilu n aku xmo ulas panjang berkaitan perkara ini..
dh bukn rezki aku utk terus berada di dalam masjidilharam...hhuhuhu...
n ms tuu aku pujuk hati ini dgn mengatakan bahawa...Allah mau aku kembali lgk ke bumi suci ini..Insyallah..

sepanjang berada di bumi Mekah..
kami dibawa melawat ke daerah Taif - sgt dingin di sini dan merupakan
kawasan pertanian sayur2ran dan buah2han di bumi Arab yg terkenal...
kalo kena ngn musimnya...mmg bole nmpk byk buah2 anggur di sini tau...
sebenarnya TAif ini ada menyimpan kisah sedih Rasullah...
baginda membawa diri ke sini kerana terasa hati dgn keengkaran kaum Musyrikin ketika itu
utk menerima ajaran Islam...
ader lgk citernya...tp aku x braper igt laa pulok...uhuk3x...
yg aku igt time tuu...air mata aku x henti2 mengalir...mendengar cerita pilu berkaitan nabi kita ini semasa bjuang mau menyebarkan ajaran Islam..

otw nk ke Taif itu..
kami dibawa melawat kawasan2 spt padang Arafah, Mina, Muzdalifah, tpt melontar(jamratul Aqabah, Ula dan Wusta)..
tpt2 ini penting di dalam penyempurnaan ibadah Haji sesorang Muslim..
Insyallah...jika diIzinkan dan cukup duitnya nnt...
aku akan ke sini utk menyempurnakan rukun Islam yg ke 5 ini..
sudah rgtr ngan Tabung HAji...kalo ikutkn Q nya...aduyaiii..thn 2030 nnt tau...
xper..kita rgtr dlu kan...insyallah...niat sudah ader...moga dipermudahkan olehNYA...:)

haaa..lupa mau citer...
kitorg singgah jgk ke Jabal Rahmah...
org kata...berkat kalo nk bdoa agar dipertemukan jodoh di puncak Jabal Rahmah ini..
aper lgk..
dgn cargas laa aku+mak+ayah p mendaki itu bukit...
tcungap2 gak laa biler smpi kt atas bukit itu...huuhhuuhu..
berdoa utk diriku dan tidak lupa juga rakan2 yg lain..
" Ya Allah...jika sesuatu perkahwinan itu baik bagi diriku dan rakan2ku..
kau permudahkanlaa jodoh buat kami..."...
amin....x igt kt mana aku penah baca ini doa...:))

kami juga dibawa melintasi Jabal Thur, Jabal Nur, Masjid Jin, Masjid Syajarah di mana semua tpt ini mempunyai sejarah tsendri dgn
Rasul junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.
kemudian kami melalui kawasan perkuburan Ma'ala iaitu kawasan di mana Isteri
kesayangan Nabi, Siti Khatijah dikebumikan. Di sini juga menjadi tpt pengkebumian
orang2 Muslim yang meninggal di bumi Mekah.
kt sini aku perhatikan..
tiada batu nesan yg dipacakkan...
kawasannya juga agak terhad..
menurut cerita..
selepas beberapa ketika, kubur2 ini akan digali semula utk menempatkan jenazah2 baru..
so..sbb itu laaa tiada batu2 nesan di sana sebaliknya hanya batu2 kecik sebagai tanda..

ok...to be continued soon....:P

0 komen: