06 March 2010

Perjalanan Penyucian Jiwa ~Part 1

Alhamdulillah..
Alhamdulillah..
Alhamdulillah…
aku dan family telah selamat kembali ke tanahair terchinta…Setelah berada selama 14 h 12 m di bumi Madinah dan Mekah…
Terlalu byk yg ingin aku sharekan di sini…
Pengalaman…kenangan manis sepanjang aku berada di sana…
Insyallah…akan aku ceritakan satu persatu keh…
nie pon x brapa sehat…
batuk2 n selsema..
suara pon dh mcm yusni jaffar duk tertelan tongkol jagung…
uhuk3x…perit…

Day 1..
Sesungguhnya terlalu byk dugaan yg ditempuh did lm perjalanan penyucian jiwa ini..
bygkan…duk dlm flight selama lbh 8 jam…
lgk 2 jam nk smpi Jeddah…
bole plak aku diserang migraine (maybe sbb duk terlalu lama kot…)
kelam kabut gak aku menelan panadol time tuuu…
dlm hati siap bdoa…jgn laaa smpi aku tmuntah dlm flight tuu…
muka ms tuu dh siap pucat lesi…

Mendarat jer kt airport Jeddah…
aku siap termuntah berlahak kt dlm toilet keh…
fuhhh….leganyaaa rs pale…
bukn aper…aku risau gak…
coz pastu kitorg kena sambg naik bas plak tuk meneruskan perjalanan kami ke Madinah..
dlm keadaan mamai2 ituu…
masalah lain lak timbul…
bas yg sepatutnya jemput kitorg x muncul2 lgk…
ader 1 bas jerrr yg sampai time tu…
so…tersadai lerr pulok kt airport…
ader lerrr dlm 2 jam lepak kt situ…
adoiii…sabo2…
mutawwif kitorg time tu (Ustaz Badillah – sgt baik ok…) beritau…
sesungguhnya perjalanan seseorang musafir mcm kami ini umpama sedang bjihad ke jln Allah..
mmg akan menempuh pelbagai cubaan dan dugaan…

akhirnya..bas yg ditunggu2 tiba jua…
jam dh dekat jam 12 tghmalam time tuuu…
sepanjang perjalanan…mmg aku tlena abiz aarr…
sedar2 jerr…ustaz tuu mengejutkan kami suma pabila smpai ke sempadan Madinah..
siap bacakan doa lgk…
Ya Allah…dh smpi bumi Madinah niee…
perjalanan Jeddah-Madinah mengambil masa dlm 4 jam gitu…

pas check in kt hotel Durrat Al Fayroz..
elok2 jerr azan Suboh pertama berkumandang dari Masjid Nabawi (kt sana mmg akan ader 2 kali azan subo)
terus aku bergegas ke Masjid itu…
xmo ketinggalan tuk solat bjemaah di sana…
dari otel ke masjid tuu adalah dlm 10 minit bjalan kaki..
perasaan…??
rs lain sgt2…
sebak ader…syukur aderr…gembira aderr…

Pas jam 7 pg..
kitorg diminta bkumpul di lobi hotel utk dibawa bsama2 menziarah makam Rasullah, Raudah dan Perkuburan Baqi’
nk masuk kwsn Raudah tuu…aduhaiiii….
Q panjang giler…
dh lerr waktu melawat tuk kaum hawa ader timing2 tertentu..
dgn bsesak2nya lgk…
dlm keadaan tidak selesa…dpt gak aku solat sunat dlm kawasan Raudah itu..
Ya Allah…blom sempat nk bdoa panjang…
kitorg dh disuh keluar oleh pengawal masjid…
makam Baginda x kelihatan di mata aku…
sesak dgn org ramai…
aku cuma sampaikn salam dalam hati jerr…huuhhuuh..sayu….

1 komen:

Farhana Baharin said...

waa..sonoknyer dgr..jd rindu nk ke sane...cepat2 cite lg...xsabo...;-)